07 януари, 2011

Няколко малки лични открития за 2010-а година

Ще започна новата година с кратко представяне на няколко неща от областите, които ме вълнуват и на които се натъкнах по един или друг начин през изминалата 2010-а година. Надявам се че ще ви харесат, в случай че още не сте ги открили за себе си.
В областта на архитектурата ви представям няколко архитекти, които познавах слабо досега:

Графтон, за които вече писах, като новата година започва под знака на едно, надявам се, предстоящо съвместно сътрудничество.
Департамент на финансите, Дъблин, Графтън архитектс

Те създават архитектура от паралелен свят, която за мен е приказна и уникална на фона на масовата шарения, с която ни заливат ежедневно по сайтове и списания. Детайлите са мечта и блян по загубените занаятчийски умения от отминали векове. Те крият множестево малки функционални и дизайнерски хитринки и изглеждат невероятно семпли и елегантни. И адски добре изпълнени. Невероятно е как се обръщат нещата – в съвременния свят ръчната изработка е лукс, а добре начертаният и изпълнен детайл е рядкост и за хора като мен, прекланящи се пред труда на Карло Скарпа, студио Мумбай са капка надежда, в бездната на извадени от поточната линия масови продукти.
Непременно отделете малко време да разгледате сайта им и ако това ще ви убеди повече, понеже забелязах че в България има особенна тежест, Студио Мумбай участваха на таз-годишното архитектурно Биенале във Венеция.

Вила Тара, Индия, Студио Мумбай , 2005


Вила Утсав, Индия, Студио Мумбай, 2008

Вила Утсав, Индия, Студио Мумбай, 2008

Вила Кападия, Индия, Студио Мумбай, 2003

Архитектура "помежду", Музей Виктория и Алберт, Лондон, 2010
снимки от сайта на студио Мумбай
 
Паскал Кинтар-Хофщайн е един от учениците и последователи на Хенри Сириани и е един от митичната за Франция педагожка група УНО, която е предстявлявала основната притегателна сила на училището по архитектура Белвил в Париж, сочено като най-доброто във Франция. Представям ви го заради добрите проекти и защото много харесвам неговите скици в сферата на обемното търсене. Акварелите малко ми напомнят концептуалните скици на Стивън Хол, както и цветната задача от ВИАЗ и са едновременно изследване на цветовете и скулптурните обеми, каквото рядко можете да срещнете при днешните най-често спрягани архитеки.




Обемни търсения, Паскал Кинтар-Хофщайн
Емануела и Лоран Бодоан са други митични фигури във Френската архитектура, които слабо познавах, но след като посетих Музея за изящни изкуства в Нанси, който е отчасти тяхно произведение, не мога да не отбележа забележителните пластични качества на техните сгради, играта на светлини и сенки в тях и отново невероятните детайли.



Университетска библиотека в Безансон, общ изглед и детайл
Ателие Бодоан, 1997


Медиатека Франсоа Митеран, Поатие, Ателие Бодоан, 1996

Музей Lee Unq No , Южна Корея, Ателие Бодоан, 2006

Именно музеят за изящни изкуства в Нанси е едната, от двете най-вдъхновяващи сгради, които посетих тази година.

Другата е Вилата на Луи Каре построена от Алвар Аалто през 1960 година, която се намира близо до Париж. И от двете помествам само по снимка тук, колкото да ви дам апетит за още и мисля че заслужават напълно отделен пост.


В литературно отношение мисля, че нищо вече няма да е същото, откакто прочетох « Атлас изправи рамене » на Айн Ранд. Надявам се много от вас да намерят време да сторят същото, без да се плашат от внушителният ѝ обем.


Препоръчвам ви оригиналния вариант на английски – езикът ми се струва достъпен, дори и за човек със средни познания, а цената на изданието на Penguin конкурира българския вариант. За тези, които искат да започнат по-леко, нека прочетат първо "Изворът". Благодаря изключително много на човекът, който ми откри тази авторка, в много странен и критичен за мен период и това промени и подреди не малко мисли и идеи в главата ми в последните 3 години.

Към тези архитектурни и литературни открития бих добавила сайтовете на няколко човека, с които случайността ме срещна през изминалата година и които ценя като хора и творци, и харесвам това, което правят с неизчерпаем ентусиазъм, в често доста трудни условия.

Кремена Николова чието многолико творчество е едновременно свежо и замислено. Особенно харесвам фотомонтажите ѝ, които наслагват различни светове и създават интересни мащабни контрасти, а също и скулптурната поредица Danse macabre.
14h40, фотомонтаж, Кремена Николова


Danse macabre, малка пластика, Кремена Николова
Никола Михов, чиито снимки на паметниците от времето на соц. режима представляват най-добре документирания снимков материал по въпроса.

Паметник на съветската армия в Бургас, фотография Никола Михов

И не на последно място - радвам се, че въпреки кризата архитектите в България поддържат бойния дух, изявявайки се на други поприща. Тук е мястото да спомена и музиката на Коttarashky , който « иначе е архитект » и който, ако ви хареса, можете да видите на живо на 12-ти януари в Sofia Live Club.



Към БГ творците бих добавила и създателите на керамични произведения от Tochka&Tochka , заради безкрайната симпатия която храня към техните кубични... солници.
Керамични солници, дизайн Яна Юнакова, tochka&tochka, колекция 2009
снимка от сайта на tochka&tochka
 И тъй като в последните дни преди новата година попаднах на едно място , което доста ми хареса помествам и него. Става въпрос за ресторанта Spaghetty Kitchen в София, дело на aрхитектите от Kumaroffice .


снимките са взети от facebook - страницата на Spaghetty Kitchen

И така Честита Нова Година!

Дайте най-доброто от себе си, летете далеч над посредствеността, изяснете и повишете собствените си критерии и най важното – не спирайте да творите и мечтаете!


2 коментара:

Pavel каза...

Дано намериш по-добри произведения от тези на Айн Ранд, които да подреждат мислите ти и да не се прехласваш толкова по нея. Наистина неслучайно е избран архитект като главен герой в 'Изворът' - нашата професия във времето, когато се е писала книгата, е олицетворявала капитализма в най-чистия му вид. Именно затова и книгите на Ранд и досега се прокламират от най-върлите привърженици на Свободния Пазар. Моментът, описан в Изворът примерно е време, когато водени от егоистичните принципи на Ранд, американските градове се развиват ужасно нечовешки и става невъзможни за живеене. Начинът на живот на героите е безкрайно егоистичен, което може би помага за мотивация, но със сигурност не е начинът по-който трябва да разсъждава един съвременен професионалист. Философията залегнала в основата на отношенията в книгата е доста остаряла.

Ранд е и идол на сегашното Tea Party дясно движение в Щатите ипревъзнасяна от т.нар. либертарианци. Те си представят хората като работещи безспир машини без емоции.
Ужасно е как в книгите на Ранд не присъства природата, или тя е описана само като 'ресурси за експлоатация от човека'. В книгите няма деца, няма естествени емоции и човешки постъпки. Четох в един форум мнение, че е доста непрогресивно да възвеличаваме човешкия разум до небесата, сякаш развитието на човечеството зависи само от него. И като пример беше даден Форест Гъмп - той ли ни е по-симпатичен или Хауърд Роарк примерно? На мен лично Форест Гъмп, въпреки че бяга далеч от здравия разум и разционалното мислене на модернистите.

Аз бих препоръчвам да прецениш и обратната страна на монетата като погледнеш не толкова интересните и романизирани, но все пак интересни книги на Джейн Джейкъбс (Jane Jacobs), където ще видиш противоположната философия за развитие на човечеството и градовете от тази на Ранд. Тя разбира се е публицистика, не проза, но също дава доста храна за размисъл. И така - Ранд е задължителна литература (имайки предвид, че като българи се опитваме да избягаме от комунистическото си минало и корени), но не и модел за поведение в съвременния свят според мен.

Само Ранд коментирах от целия пост, защото на фона на нещата, които коментираш в блога, прехласването по нея ми е малко странно.

Поздрави

Елена Аргирова каза...

Интересен коментар, но няма как да се съглася с нещата които си написал.
Първо, заставам зад всичко написано в този блог като мое лично мнение, плод на моето мислене и моята личност, което в никакав случай не е просто цитат на нещо, което съм прочела в някой блог или сайт. Харесвам Айн Ранд не защото съм чела някъде, че така е прогресивно, или не, а защото много от ценостите които тя изповядва са и мои и много от мислите ứ ми допадат. Харесвам я, защото съм чела почти всички нейни книги, а не само една от тях или пък резюмета в интернет, и мнението ми се формира от самата мен на базата на всичко това, а не на базата само на « Изворът » и тълкуването ứ като една книга за архитекти, което приемам като твърде повърхностно. Второ, героите ứ са с различни професии и това, което обединява тези от тях, които Ранд почита, е товам че те са хора и творци, които уважават себе си и работата си, както и тази на хората трудещи се искренно и пламенно и отстояващи идеалите си. Това са хора, които не понасят интелектуалната кражба, посредствеността и съпътстващото я постоянно хленчене и отказа за мислене. Хора, които не просят подаяния и не мрънкат че са онеправдани. Аз ценя този човешки идеал и се надявам самата аз да се доближавам до него. Това ли наричаш егоизъм? Ако да, то знай, че никак не ме е страх да бъда обявена за егоист. По-скоро ме е страх от обществата отричащи егоизма и индивида, отколкото от тези, които го подкрепят. В този смисъл се възхищавам на Хауърд Рорк, а Форест Гъмп може да ми е само симпатичен, ако толкова държиш да сравняваш точно тези два несравними, според мен, персонажа.
Вярвам, че ако аз, водена от собствената си етика, сътворя възможно най-добрата сграда и върша работата си по най-добрия начин, на който съм способна, то това ще е най-добре и за хората, които ще получат продукта на моето творчество, тъй като това ще е и най-доброто, което те могат да получат от мен изобщо. Като такъв човек не понасям калпаво работещите мрънкащи хора, вършещи работата си как да е и не съм съгласна да им правя подаръци с моя трудм който ценя. Това е и една от най-главните идеи на Ранд и аз заставам зад нея напълно.
Книгите не Ранд са пълни с най-човешкото от човешките чувства - обичта в най- различни форми и не знам как си го пропуснал. Именно наи-страшните и отблъскващи персонажи са тези, които не са способни на силни чувства, които желаят чуждото нещастие като собствено щастие, и ако си чел « Атлас изправи рамене » няма как да не го видиш.
И последно - липсата на лично мнение и изграждане на критерии по които то да се формира е едно от нещата които критикувам най - разгорещено и ми се струва доста странно че заставаш зад нещо, което си прочел някъде просто ей-така, а именно това за непрогресивността на възвеличаването на човешкия разум.
Именно човешкият разум е най-ценното, което притежаваме, според мен, и което ни движи напред, и ми се струва наивно това да се да се обявява като непрогресивно. То е за мен като да се извинявам за моите постижения, пред някой които не е направил нищо в живота си, само за да не се чувства той подтиснат. Няма как да го направя защото това би значело да не уважавам себе си, а ако не уважавам себе си как изобщо може да се очаква от мен да уважавам някого и да водя смислен живот – просто не е възможно.
Дебатът е много дълъг за да се помести в един коментар, ако попаднем по едно и също време на едно и също място ще ми е интересно да го продъмжим.

Поздрави