Шляейки се из града попаднахме на малка галерия в един от старите пасажи на Париж. През витрините видях такива футуристични приказни картини, че останах като хипнотизирана да ги погледам в захлас, докато накрая се реших да вляза. Една възрастна дама, съдържателката на галерията, си правеше компания с две разкошни котки, които царствено се разхождаха между изложените платна и презрително не обърнаха никакво внимание на скромните ни особи.
Останахме вътре в захлас, загледани в тези илюзорни интериори, места, забравени от времето, стаи от приказни къщи, изоставени на вятъра, дъжда и слънцето, бликащо винаги от центъра на картината, пречупвайки се през нащърбените стъкла на стар счупен прозорец. Светлината в картините е невероятна, тя идва от този главен източник и сякаш се разлива в пространството, стига до нас и ни дърпа вътре в тази изоставена стая, в този забравен безвременен свят.
Останахме вътре в захлас, загледани в тези илюзорни интериори, места, забравени от времето, стаи от приказни къщи, изоставени на вятъра, дъжда и слънцето, бликащо винаги от центъра на картината, пречупвайки се през нащърбените стъкла на стар счупен прозорец. Светлината в картините е невероятна, тя идва от този главен източник и сякаш се разлива в пространството, стига до нас и ни дърпа вътре в тази изоставена стая, в този забравен безвременен свят.
Западна горна галерия , Кристиан Беноа, 2008 |
Синият павилион с басейна, Кристиан Беноа, 2006 |
Желязната галерия, Кристиан Беноа, 2008 |
Веднага ми напомниха за филма “Сталкер” на Тарковски, който свързвам с фотографиите и шляенето из изоставени стари индустриални зони, тема толкова експлоатирана от едноименната италианска групировка фотографи. Сякаш тези картини представяха тайнствената Стая от филма, където се изпълнява най-висшето желание на този, който успее да я достигне. Когато учихме в Страсбург, преподавателят ни по фотография – един абсолютен гений на етимологията, етнологията, социологията и между другото фотографията - Фредерик Люкел, ни заведе на еднодневен поход из изоставени заводи и халета от индустриалната зона на Страсбург край Рейн. Картините на Кристиан Беноа ми напомят картините, които изникват в главата ми от този поход – огромни пространства, окъпани в мистериозно прокрадваща се през изтърбушени покриви и отвори светлина. Часовник,висящ на стената в цеха, спрял отдавна да отброява времето. Железопътни коловози и огънати метални ферми... Да се разхождаш в това спряло време, в тишината на слънчев ден бе някак нереално, призрачно... Човек може да си съчини хиляди истории за живота там преди, да съчетае своите спомени с картините на тези изоставени места...
Или просто да застане в празното пространство на някое от тях, отпуснат и спокоен, оставяйки ума си да се рее...
Странно бе, когато тази седмица, поканени от от галеристката, отидохме на малък вернисаж и успяхме да говорим с художника. Всички интериори са фикция, плод на неговото въображение, намек за спомен и конкретно място, които отразяват като усещане, но не и като пространствена конфигурация. Противно на историята, която аз виждах в тях, той не бе бродил из изоставени индустриални зони. Просто каза, че понякога вижда дадено място и в главата му то се появява като пустите изоставени пространства, които рисува.
Богатата текстура на картините и наслагването на малки разноцветни точици боя допринасят за това впечатление – все едно виждаш картините насън, като мираж...или като от стара снимка.
Песента на полята, Кристиан Беноа, 2002 |
Гледка към града, Кристиан Беноа, 2010 |
Някои от пространствата ни напомняха на въобръжаемите градове, рисувани от италианските архитекти футуристи – и най-вече рисунките на Антониo Сант'Елиа и особено тези за Città Nuova . Сгради и обеми на кръстопът между модернизма и арт-нуво/ арт-деко стилът. С леко заоблени ъгли и изтеглени вертикални обеми.
Перспективи към проекта Новият Град, Антонио Сант'Елиа, 1914 |
Доста от архитектурата в Metropolis и Star Wars е вдъхновена от там...
Но най-безумно от всичко остава това как картините те карат да стоиш и да се взираш в тях като хипнотизиран. Представям си някоя от тях, нарисувана на цяла стена в тъмен бар или покрит сумрачен басейн. Тя би поглъщала пространството в което си, като врата към друг свят.
Но най-безумно от всичко остава това как картините те карат да стоиш и да се взираш в тях като хипнотизиран. Представям си някоя от тях, нарисувана на цяла стена в тъмен бар или покрит сумрачен басейн. Тя би поглъщала пространството в което си, като врата към друг свят.
Просто невероятно...Места, на които стоиш захласнат, а в главата ти звънят стихове.Бих останала да гледам този друг свят и неговата светлина с часове.
Няма коментари:
Публикуване на коментар