25 май, 2012

Монумента 2012 или добре дошли под шарената сянка...


Монумента в Гран Пале тази година бе поверена на съвременния френски артист Даниел Бюрен. Когато се говори за Бюрен първото което ми идва наум са така типичните в работата му раета в черно и бяло, присъщващи с вариации в почти всичките му творби. Ако сте ходили в Париж сигурно сте виждали една от най-горещо обсъжданите му и критикувани от широката публика скулптурни намеси в общественото пространство - Kолоните в двора на Пале Роаял. Трябва да си призная че бях доста скептично настроена отивайки към Гран Пале, а и е доста трудно да си предстявя нещо толкова впечатляващо колкото намесата на  Аниш Капор от миналата година. Но всъщност, инстaлaцията - Excentrique(s) се оказа едно доста приятно преживяване, особенно обляна в следобеното слънце. Цялото простраство е покрито с разноцветни кръгли прозрачни мембрани фиксирани на 3 метра от земята върху черно-бели колони. Разходката под този пъстър балдахин е лежерна и забавна, но твърде хомогенна и не носи (поне за мен) силата и дълбочината на Левиатан на Капор или напрежението и внушението на Монумента-та на Болтански.  Пространственото изживяване на Excentrique(s) не е необикновенно,  но пък светлинното е. Беше ми интересно как цветовете се пречупват и променят колоните, хората и всичко наоколо, а подът се превръща в абстрактна картина, напомняща Кръговете на Кандински... Което бе и най-запомнящото се за мен. 
Оставям ви да отсъдите сами и да се разходите под шарената сянка на Бюрен!






















фотографии Е.Аргирова ©

Няма коментари: